Bedrijvenpagina of persoonlijk profiel op Facebook?

Kan je met je bedrijf of organisatie het beste kiezen voor een persoonlijke pagina of voor een bedrijvenpagina?
Kies voor een bedrijvenpagina! Hieronder leg ik je uit waarom:

1. Voorkomt dat je je contacten kwijt raakt

Het is tegen de regels van Facebook om een persoonlijk profiel te gebruiken voor je bedrijf. Doe je dit toch, dan loop je het risico dat Facebook je account sluit. Je bent dan al je zorgvuldig opgebouwde contacten kwijt.

2. Inzicht

Als je een bedrijfspagina hebt en je hebt minimaal 30 fans verzameld, krijg je uitgebreid inzicht in bijvoorbeeld het bereik van de berichten die je hebt geplaatst. Zo kan je zien welk soort berichten goed werkt om veel mensen te bereiken.

3. Veel fans

Met een persoonlijk profiel kan je maximaal 5000 vrienden hebben. Begint je bedrijf goed te lopen, dan kan het aantal fans al snel oplopen. Bij een bedrijvenpagina is het aantal fans ongelimiteerd.

4. Hoger scoren in Google

Als iemand dus via een zoekmachine zoekt naar iets waar jij over geschreven hebt, komen de berichten op je bedrijvenpagina wél naar boven en de berichten op jouw persoonlijke pagina niet. Je hebt dus een groter bereik als je je berichten op een bedrijvenpagina plaatst!

5. Scheiding zakelijk – privé

Je persoonlijke profiel kan je afschermen voor mensen die nog niet met je bevriend zijn. Maar je fans wil je natuurlijk juist alles laten zien over je bedrijf. Als je het belangrijk vindt om zaken en privé gescheiden te houden, bieden de bedrijvenpagina’s daar een goede mogelijkheid voor: zakelijke dingen bespreek je op je Pagina, persoonlijke op je persoonlijke profiel. De inhoud van je pagina is zichtbaar voor iedereen, zelfs voor mensen die nog geen fan zijn.
Andersom geldt voor je klanten: als zij vrienden worden met een persoonlijk profiel, heb jij ineens toegang tot hun gegevens, terwijl ze dat wellicht niet willen. Als ze fan worden van je bedrijvenpagina, geven ze niet ineens allerlei privé-informatie vrij. Wel zo klantvriendelijk dus!

6. Social Media

Je kunt gemakkelijk zogeheten tabs toevoegen voor verschillende social media, zoals Twitter en YouTube.

7. Nieuwsbrief

Je kunt gemakkelijk een tab maken waarin fans zich kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief.

8. Berichten inplannen

Vanaf een bedrijvenpagina kan je gemakkelijk berichten inplannen, zodat ze op een later moment verstuurd worden. Je kunt dus vooraf berichten plaatsen en ze dan bijvoorbeeld verspreid over de week laten plaatsen. Bij een persoonlijk profiel is dit niet mogelijk zonder een speciale app te gebruiken (en dat zie je dan bij je bericht staan). Het is professioneler om je berichten vanuit de Bedrijvenpagina in te plannen.

9. Bereik vergroten met advertenties

Het is niet duur om via Facebook je pagina of een bepaalde post te promoten en zo onder de aandacht van een groter publiek te brengen. Een persoonlijke pagina is niet bedoeld voor commercieel gebruik en daarbij is dit dus niet mogelijk. Met een bedrijvenpagina kan dit wel.

10. Samenwerken

Je kunt met meerdere personen 1 bedrijfspagina beheren, handig als je taken wilt verdelen! Je kunt hierbij verschillende ‘rollen’ toekennen aan verschillende mensen: manager, content creator, moderator, advertiser, insights analist.
Hieronder vind je een overzicht van Facebook zelf over de mogelijkheden die de verschillende beheerdersrollen hebben:
Beheerdersrollen bedrijvenpagina op Facebook

Beheerdersrollen bedrijvenpagina Facebook

Reacties

reacties

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *